vrijdag 14 mei 2010

'Maybe tomorrow'


Ik heb een bijzondere relatie met enige straatverkoopsters in Dali. Deze prachtig geklede vrouwen van het Bai-volk verkopen alles wat los en vast zit, maar richten zich met name op de verkoop van de bekende kettingen, armbanden, zilveren munten en beeldjes.
Mocht de verkoopster inschatten dat je wel in bent voor een geestverruimende trip dat sist ze je met olijk lachende ogen: ' smoking Canja?' toe.
Canja is de bij ons bekende marihuana. Deze plant groeit hier in de bergen en de Bai gebruiken het zaad. Voor de toeristen zijn de bloemen weggelegd.

De tactiek van de verkoopsters is, dat zij argeloze toeristen benaderen die aan hun lunch zitten op de vele terrassen hier. Zij hanteren een volhardendheid in de verkoop die respect verdient.
Een veel voorkomende fout van de toerist is, dat hij vriendelijk lachend zegt geen behoefte te hebben aan al dat moois. Echter, hier heeft hij niet op doorgewinterde verkoopster gerekend. Zij luistert niet naar de woorden die uit je mond komen,maar beschouwt de lichaamstaal. Wanneer de mond ' nee' zegt, maar het lichaam twijfel verraadt, dan ben je de klos en wordt het ene item na het andere voor je op tafel gelegd. Zie dan nog maar eens op een nette, maar volhardende manier van deze vrouw af te komen.
Ilse heeft mij vaak op mijn lichaamstaal gewezen in dit soort precaire situaties. Ik schijn hierbij verontschuldigend glimlachend het aanbod van de verkoopster af te wijzen, hierbij mijn lichaam in allerlei bochten wringend, waarvan ik geen notie had, dat ik dat nog kon op mijn leeftijd.....

Nu wij iets langer op de plek van bestemming zijn, hebben wij alle verkoopsters inmiddels wel leren kennen. Met een verkoopster heb ik inmiddels een bijzondere band opgebouwd.
Misschien mag ik het zelfs scharen onder de categorie 'flirten'.
Zij heeft inmiddels door dat ik niets van haar waren wil afnemen en noemt mij inmiddels 'maybe tomorrow'.In plaats van dat zij mij aanspreekt, spreek ik haar tegenwoordig aan als ik haar op straat tegen kom. Met mijn mooiste glimlach treed ik haar tegemoet en zeg dan: ' maybe tomorrow'.
Zij schudt lachend haar hoofd en loopt dan verder.

Op mijn laatste dag in China zal ik haar verrassen. Hoe? Door naar haar toe te lopen en te vragen of zij mij wat wil verkopen. Hiermee zal ik mijn bijzondere band met haar bezegelen.

1 opmerking:

  1. Flirten tijdens een vakantie is leuk en hoort er een beetje bij.
    Heb je al iets leuks gezien wat je eventueel van haar wilt kopen?

    BeantwoordenVerwijderen