donderdag 20 mei 2010

It hurts....

Genoeglijk zak ik in de zetel van oranje leder. De mannen, Koen en Ruut, laten hun haar knippen, ik mag wachten. Terwijl in hun coupe de schaar wordt gezet, kijk ik wat rond. Ruut's kapster kijkt me ineens aan, glimlacht en wrijft over haar arm. 'Huh?' denk ik. 'Message?' Vraagt ze. 'Massage?' vraag ik terug. 'Ja, wie, ik?', doe ik. 'Ja, massage', antwoordt ze. 'Nou, okay', is mijn reactie, 'xiexie!' Ze roept een collega, een kleine, tengere jongevrouw van naar ik schat zo'n 1.55 m met prachtig lang hip plukkerig haar, hoge hakjes en een jurkje dat niets aan de verbeelding overlaat. 'Wil jij haar massage geven', vraagt de kapster. 'Ja hoor, dat is goed', begrijp ik uit de reactie. Haar stem is laag en hees.

'Nou, spannend', denk ik, loop achter haar aan en kom terecht in een roze geverfde kamer waarin drie rode massagebedden op rij staan. 'Oh', roep ik, 'helemaal echt hier!' Zodat de mannen het maar horen. 'Een heuse massageroom!' Ze maken enthousiaste geluiden vanuit hun kappersstoel.
Ik ontdoe me van mijn schoenen en ga liggen. 'Moet ik mijn vestje ook uitdoen?' vraag ik. 'Neeheehee, geen sprake van', gebaart ze. 'Okay', en ik ga plat onderwijl denkend: 'Oh, nou ja, dan masseert ze zeker alleen het hoofd', en dat klopt, althans, daar begint ze mee.

'Ai', denk ik, 'ai....' terwijl die kleine Blanke Lelie mijn hoofd met haar keiharde vingertoppen en knokkels bewerkt, 'pittig hoor!' Kippenvel en zweet tegelijk, dat bewerkstelligt ze. Na tien minuten hoofdmassage is ze klaar. 'Zo', denk ik, 'gedaan'. Maar dan begint ze aan mijn hals en borstspieren.
'Allerjezus, dit doet zeer!', denk ik en probeer mijn pijn weg te zuchten. Wat krijg ik het warm, ook, ineens. Ze kneedt en knijpt en rolt met haar knokkels. Ik heb spijt dat ik mijn vestje aan heb gehouden, want de stof doet mijn huid branden. In de kapsalon hoor ik het zachte zoeven van de fohns. Verlangend kijk ik door de kier van het gordijn. 'OMG', denk ik, 'en ze denken dat ik hier verwend wordt. Dit is pure marteling. Zal ik zeggen dat het pijn doet? Neeeeh... dat is zwak, bovendien: dit is wel weer een heeeel speciale ervaring. Dit moet drukpuntmassage zijn, maar wat doet ze het hard! Dat doet de stoelmasseur op het werk nooit zo!'

Dan hoor ik Ruut praten. Het gordijn gaat open en ook hij betreedt de roze kamer, samen met zijn kapster. Ze wijst hem zijn bed. 'Ahaaa', denk ik, 'verlichting! Een mede-slachtoffer! Eens kijken hoe hij hier onder blijft.'

En ja, het helpt echt. Kijken naar een ander die dezelfde marteling ondergaat en ook net doet of hij het met gemak aan kan. Ik zie het zweet op zijn gezicht verschijnen. Mijn Lelie doet inmiddels aan spierballenrollen. Rechts is nog net aan uit te houden, links wordt onhoudbaar. Een spier ontvlamt. 'Als ze zo doorgaat, ga ik schreeuwen', denk ik. 'Uhm, oeh, it hurts', hoor ik mezelf zachtjes zeggen, een beetje a la Jacques Clouseau. 'It hurts', mompel ik nogmaals. 'Okay', zegt ze en mindert haar pressie maar gaat desondanks door met spierballenrollen. Daarna verplaatst ze haar activiteiten naar mijn hele arm en handen. Als ze tikt en slaat en mept, betekent het dat dit lichaamsdeel klaar is, leer ik inmiddels. Dan begint ze aan mijn benen!! 'Die benen, daar heb ik gisteren mee door de bergen gelopen. Oeh, wat zijn die spieren hard en die kuiten, wat zit daar allemaal aan rare drukpunten. Wat een gegloei!'
Koen is inmiddels gearriveerd. Zijn kapsel is helemaal hip Chinees, helemaal Woesh. Hij kijkt content. 'Heee', roepen we beiden onze stress van ons af! 'Heee, doe ook mee, laat je masseren! Het doet harstikke pijn!' 'Nou, nee', lacht Koen en gebruikt het derde bed als tribune om vandaar uit naar het gekronkel van zijn ouders te kijken.

'Well, what kind of massage is this? Shiatsu?' vraag ik. Onbegrip valt mij ten deel. 'Okay', zeg ik dan maar, 'you are very, very strong!' 'Ja, very strong', echoot Ruut en maakt stoere vuisten. 'Hihihi', giechelen ze allebei, 'Chinese Massage', en doen er nog een schepje bovenop. Ramperdepamperen extra hard over onze lichaamsdelen. 'Wuhhuhhuh', lach ik tegen Koen. 'Zal je zien! Gaat ze straks over mijn rug lopen he! Hahaha!'
'Turn around', gebaart mijn Lelie! 'OMG, Koen, het gaat echt gebeuren!' Maar nee, ze bewerkt slechts mijn rug en wervelkolom met haar ellebogen en knuisten en plukt met haar vingers mijn hele rug af, alsof ze me gniept. Als finishing touch leunt ze met haar hele gewicht op mijn romp. 'Poeh', denk ik... 'done...' Niet dus. Nu klimt ze echt op het bed en ja hoor: ze gaat met haar knieen op mijn rug zitten en loopt van onder naar boven. Een keer, twee keer.....drie keer. 'Koen! Koen! Kijk wat ze doet!' roep ik. Lacherig kijkt hij toe. Ruut geniet stiekem van het schouwspel, een sexy jongedame die over mijn rug kruipt.... en krijgt een heel andere eindbehandeling. Zijn kop wordt van zijn romp gedraaid.... althans, daar lijkt het verdacht veel op. Koen maakt snel een foto! Het is net iets van een kermisattractie! ' De man die zijn hoofd 360 graden om kan draaien!'
Mijn Lelie is inmiddels klaar en zit alweer in een kappersstoel haar eigen haar te fatsoeneren.
Opgelucht, glimlachend en heerlijk ontspannen ineens verlaten we de kapperszaak, onderwijl onze masseuses uitbundig bedankend. 'Ja, ja', zeggen ze, 'maar jij', en Ruut's kapster wijst naar hem, 'jouw nek... die zat een beetje vast....'

'It hurts too' Versie Ruut
Na een grondige knipbeurt wordt mij door mijn kapster een massage aangeboden. Het lijkt me heerlijk, omdat zij tijdens het wassen van mijn haren een aantal drukpunten op mijn schedel bewerkte met haar sterke vingers.
Ik ga op het aanbod in en volg de kapster naar de massageruimte waar Ilse al wordt behandeld. Ik had verwacht Ilse iets anders aan te treffen dan hoe ik haar nu aantref. In plaats van ontspannen op haar buik te liggen, tref ik haar daar met open ogen op haar rug aan met haar masseuse aan haar zijde.
Verwachringsvol trek ik mijn schoenen uit en ga liggen.
De paar drukpunten op mijn schedel die eerder gemasseerd, werden worden ook nu weer bewerkt. Het gaat echter verder....Met de handpalm worden mijn wangen en kaken aan een schrobbeurt onderworpen, waarbij ik vrees voor mijn toekomstig uiterlijk.
Wanneer ze mijn arm masseert valt me op, hoe sterk mijn masseuse is. Haar vingers boren zich als venijnige speren in mijn biceps, daarbij vlammende pijnscheuten veroorzakend. Via mijn linkeroor hoor ik van verre ' it hurts' binnen komen. Het is Ilse die aan de niet-Engels sprekende Chinese duidelijk maakt dat haar pijngrens met enige procenten wordt overschreden. Ik moet lachen...
Dit is echter van korte duur, want mijn masseuse neemt haar taak zeeeeer serieus en behandelt de ene spiergroep na de andere. En in iedere spiergroep worden die priemende, stevige vingers gezet, waar ik zo langzamerhand een haat-liefde relatie mee heb opgebouwd. De masseuses praten met elkaar. Ik kan alleen maar bedenken, dat zij met elkaar competitie aan het bedrijven zijn...
Voor de tweede keer hoor ik een zacht 'it hurts' vanaf de linkerzijde komen uit de mond van llse, ik kan mijn lachen wederom niet onderdrukken, wat voor de masseuse aanleiding blijkt om nog eens aan te zetten.
Mijn benen en kuiten worden onder handen genomen en iedere aanraking is weer een nieuwe ervaring in het vinden van de grenzen van wat ik aan pijn beleven kan. Hoe onwetend ben ik op dat moment nog...

Na het draaien op mijn buik wordt mijn rug bewerkt met een elleboog. Ondertussen zie ik de masseuse van Ilse in haar korte blauwe jurkje met dito panty op Ilse klimmen en haar rug bewerken met de knieeen. ' Staat dit me ook nog te wachten?' denk ik vertwijfeld.
Als mijn rug klaar is mag ik gaan zitten. Hierbij plant de masseuse haar voet in mijn rug en trekt daarbij fors aan mijn arm. Ik voel alsof ik gevierendeeld wordt. Eindelijk als ik denk dat het over is, pakt zij mijn hoofd in haar kleine, fijne handen en draait deze met een ruk naar links en daarna naar rechts. Even flitst een scene uit 'the Exorcist' aan mij voorbij. Maar voor ik het weet is het over en val ik uitgeput, maar gemasseerd terug op mijn rug en veeg de zweetdruppels van mijn voorhoofd.

1 opmerking:

  1. AU! Een massage lijkt me heerlijk, maar bovenstaande beschrijving is pure marteling en lijkt in niets op een weldadige massage.

    BeantwoordenVerwijderen