zondag 9 mei 2010

de ontmoeting

Reisverslag 5: de ontmoeting
Vandaag, Zaterdag besluiten we dat we zin hebben in een europees ontbijt en gaan daarom op weg naar een restaurantje dat dit ontbijt serveert. Ilse en koen gaan vast vooruit, omdat ik geld moet pinnen om onze deviezen weer aan te vulllen.
Na deze banale handeling uitgevoerd te hebben, loop ik in de richting van het restaurantje waar we afgesproken hebben. Vlak voor dit restaurant zie ik opeens Ilse en Koen aan een tafeltje zitten …
Tegenover hen zit een man met een paardenstaart in een witte jas... JOP!
Verbouwereerd ga ik naar binnen. Jop staat op om mij te begroeten,Ilse en Koen bekijken het tafereel met verwachting.. Door emoties overmand sla ik mijn armen om mijn zoon en geef hem een reuze ' hug'. De ontmoeting tussen Ilse, Jop en Koen had al eerder plaats gevonden en was emotioneel.

Jop is 5 minuten voor onze ontmoeting met de bus aangekomen in Dali, drie dagen na zijn vertrek uit Laos. Hij is vermoeid, maar schittert. Zijn ogen sprankelen en stralen een enorme rust uit. We worden overspoeld door liefde voor elkaar.
De ontmoeting met Jop heeft een mooi effect op Koen; nu pas merken we dat Koen zijn broer enorm gemist moet hebben de laatste drie jaar, ook al beweerde hij, bij eerder navragen, van niet. De jongens converseren in een mix van Engels en Nederlands met elkaar. Jop spreekt chinees en later blijkt, dat hij ook de schrijftaal machtig is.
Nadat we gezamenlijk het ontbijt genuttigd hebben, nemen we Jop mee naar het hotel waar we verblijven.
Jop probeert wat te rusten, maar komt ons korte tijd later toch weer gezelschap houden. Er wordt veel gesproken, er worden ervaringen uitgewisseld, familieaangelegenheden worden uitgewisseld.
We overhandigen Jop de brief die oma Rie voor hem geschreven heeft met haar zere vingers. Jop ontvangt de brief in liefde en leest hem in stilte. Zo brengen we de middag door; pratend, luisterend, zwijgend.

Aan het eind van de middag gaat Jop inkopen doen voor zijn verblijf in de Shaolintempel, genaamd Wu Wei Se ('zonder inspanning').
Uiteraard gebruiken we samen de avondmaaltijd in hetzelfde restaurant als waar wij elkaar die morgen ontmoet hebben.
Moe van alle ervaringen van deze dag gaan wij vroeg naar bed.

4 opmerkingen:

  1. Prachtig zeg. Wat een gelukzalig weerzien! Heerlijke emoties! :-)

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Wat heerlijk, om hem na zo lange tijd weer in de armen te mogen sluiten.
    Een zeer emotioneel verhaal.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Ik geniet van jullie mooie verhalen en wat heerlijk om jullie bijzondere zoon weer te zien!
    liefs Kornelske

    BeantwoordenVerwijderen